Van Bockholtz op der Millen naar Plombières-les-Bains
   dag 2 – ma 3 juni 2019

W
e doorkruisen de Lorraine ofwel Lotharingen op weg naar de volgende stop: camping “l’Hermitage” in Plombières-les-Bains.’s Morgens halen we eerst de bestelde broodjes op en genieten rustig van ons ontbijt. Natuurlijk feliciteren we de oudste zoon met z’n 48e verjaardag. We hoeven niet veel in te pakken en op te ruimen, dus om … staan we klaar voor vertrek. We gaan nu eerst naar een plaats op 12km afstand: Esch-sur-Süre. Daar bevindt zich een campingshop: Beim Fiischen. scharnier voor afdekplaatGisteren bleek namelijk het scharnier van de afdekplaat op de spoelbak gesneuveld. Het is volledig van kunststof en het valt ons eigenlijk nog mee dat het ruim 17 jaar heeft gehouden. Daarom hadden we het maar even tijdelijk “gerepareerd” met ducttape, maar er moet wel een betere oplossing komen. Gelukkig ligt de campingshop op de route.

campingshopHet is vrij makkelijk om de zaak te vinden; iets moeilijker is het om de camper kort neer te zetten. Maar ook dat lukt. Het is redelijk druk in de shop, maar als we aan de beurt zijn, merken we meteen de professionaliteit van de medewerker. Hij heeft aan de boorzijde van de balie een aantal “toverlades” . De eerste scharnieren die hij laat zien, zijn het niet, maar als ik uitleg dat het bedoelde exemplaar geheel uit kunststof bestaat, haalt hij direct het juiste zakje tevoorschijn. Top! Helaas heeft hij niet het juiste zuignapje om ons “equipe-bordje” aan het achterraam te bevestigen, maar ondanks dat verlaten wij als een zeer tevreden klant de shop.

We volgen een mooie, afwisselende route

Voorlopig gaan we maar weer een stuk snelweg volgen: de A4. Deze leidt ons oostelijk van de stad Luxemburg en dan verder zuidelijk in de richting van Thionville in de Lorraine. Een heel mooie route met veel afwisseling van noord naar zuid door Luxemburg. Dat betekent dus ook klimmen en dalen en dan merk je toch wel dat onze Heppiebuzz bergopwaarts wat moeite heeft met de cruisecontrol. Die schiet er dan spontaan uit. Onze reisdoel: Toscane Maar goed, met z’n 90 pk redt hij het beter dan ons eerste Heppiebuzzje –de Renault Trafic- in de Franse Pyreneeën.

We houden een ‘’brunch-stop’’ bij winkelcentrum Waves. Dat bevindt zich in Moulin-les-Metz. Prachtig groot ingericht parkeerterrein en ook je camper kun je daar goed kwijt. Tot on ze verrassing zien we zelfs onze reisbestemming al aangegeven: Toscane. Die moeten we zeker vastleggen. Gezellig even rondgelopen om de sfeer te proeven, maar we hoefden er geen boodschappen te doen. Het geheel is erg leuk opgezet, zodat we er ook een paar foto’s van maken.

Waves Actisud

De Lorraine toont een boeiende natuur

Rechts van onze route ligt het Parc Naturel Regional de Lorraine en tussen Metz en Nancy ze je hier dan ook een prachtig groene omgeving.
Zo ongeveer halverwege deze twee plaatsen ligt Pont à Mousson en als we daar langs rijden, moeten we altijd glimlachen. We denken dan namelijk aan onze ervaring in die plaats met een overnachting op een terrein -wij dachten een camping- voor Gens en Voyage. Nee, dat zijn geen reislustige vakantiegangers, maar zigeuners. Gelukkig liep dat goed af, want volgens de beheerder kunnen ze heel erg moeilijk doen. Maar ja: hij was er niet toen we ons wilden aanmeldden. De ”buurvrouw” was gewoon erg aardig en behulpzaam.

Tantonville: een schilderachtig dorp

het oogst- en bioerfeest nodigt uitHet leuke van rondtrekken met de camper zijn de verrassingen waarvoor je af en toe komt te staan.

schilderachtig dorp in de Lorraine

Zo zien we ineens het dorp Tantonville en dat heeft een paar kleurrijke ”uitstallingen”, blijkbaar voor het feest dat hier binnenkort wordt gevierd. We zetten de Heppiebuzz aan de kant en gaan wat foto’s maken.

We ontdekken nu ook dat Bière Tourtel -een biertje dat ik tijdens onze verblijven in Frankrijk wel vaker het gedronken- hier dus vandaan komt. Het waren de broers Jules en Prosper Tourtel  uit dit dorp dat dit bier hebben gebrouwen, vanaf 1839. Zo te zien aan de oude foto die ik later op de kop tikte is het best een grote brouwerij geweest. Dat klopt: de broers waren in staat hier van 1880 tot 1900 de grootste brouwerij van Frankrijk te runnen. Kijk: zo leer je nog eens wat. We rijden weer verder: op weg naar einddoel Plombières-les-Bains.

Brouwers-festival Tantonville stadhuis Tantonville villa in Tantonville Bière Tourtel uit Tantonville

Gemoedelijke camping in Plombières-les-Bains: l’Hermitage

Laatste uurtje -onder Nancy- met de optie ‘’vermijd snelwegen’’ gereden. Leuke landelijke weggetjes die ons uiteindelijk in Plombières-les-Bains brengen. Dat is eigenlijk net geen Lorraine meer, maar op de grens van de Vogezen. Uit de gids hadden we vooraf onze overnachtingsplek al gevonden:  op camping “l’Hermitage”.
receptie De l'HermitageOm 4 uur komen we daar aan, waar we ons melden bij ‘de blokhut’. Zo ziet althans de receptie er uit, maar heel gezellig met bakken geraniums en oog voor detail. We worden ingeschreven, laten de Acsi-ID-kaart zien en krijgen de gebruikelijke korting vanwege het voorseizoen waar we nog net in vallen. Zoals de receptie er uitziet is ook de sfeer die je op de rest van het terrein vindt: heel gemoedelijk. We krijgen een leuke plek.

Als we ‘s avonds nog even een rondje over de camping lopen, valt ons meteen een alternatieve overnachtingsplek op: een ”uitkijkhut”. Tot bijna half tien hebben we nog heerlijk buiten gezeten. Daarna nog wat gelezen en het reisverslag aangevuld.